Wandelgroep Het Terras

wandelgroep dorpshuis het terras Santpoort Noord

       WANDELEN VANUIT HET TERRAS.

Op vrijdagmorgen kunt u onder begeleiding wandelen in onze natuurrijke omgeving.
We starten om 9.00 uur vanuit het Terras en zijn meestal rond 10.00 uur weer terug, waarna we een lekker kopje koffie of thee gebruiken.
Wandelen is gezond en ontzettend eenvoudig uit te voeren. Je hebt in principe alleen een paar goede (wandel)schoenen nodig en natuurlijk moet je bij ons (ruim) een uur kunnen wandelen.

Wandelgroep Het terras

Waarom is het zo gezond? 

  • Je bent lekker buiten (vaak in de natuur).
  • Je loopt gezellig in een leuke groep (sociale contacten).
  • Je kan je geest even leegmaken.
  • Je verbruikt (veel) calorieën.
  • Je gebruikt veel spieren en bouwt aan je conditie.

We wandelen diverse routes in Santpoort en omgeving. Onderweg even rust voor een slokje water; we houden rekening met warmte en je gezondheid. Bij het wandelen staat de veiligheid voorop. Het gaat in principe altijd door, behalve bij gladheid, zeer slecht weer of storm.  Voor de kosten hoef je niet te laten: 10-rittenkaart kost € 17,50 en je kaart wordt alleen afgetekend als je meewandelt. De koffie kost € 1,– (per keer af te rekenen).
Meedoen? Je bent van harte welkom op vrijdagochtend om 8.50 uur. ( We vertrekken echt om 9.00 uur) . Info: Piet Adrichem 06 37361871.

Wandelgroep Het terras

We moeten veel meer wandelen.

Het is goed voor lichaam en geest. Dat betoogt de Ierse neurowetenschapper Shane O’Mara. “Ongeveer een eeuw geleden liep de mens gemiddeld vijftien kilometer per dag, dat is wat ik met mijn stappen ook nastreef,” zegt hij in een interview met NRC.

Zittend leven
Vroeger moesten we veel lopen om eten te verzamelen of omdat we werk deden waarbij we bewogen. “Nu loopt de mens dagelijks niet meer dan twee kilometer, desastreus weinig. We leiden een zittend leven op kantoren achter beeldschermen. Sterker nog: we hebben onze wereld en onze leefstijl zo ingericht dat er geen noodzaak is voor bewegen. Terwijl wandelen de grootste probleemoplosser is die er bestaat,” zegt de hoogleraar experimenteel breinonderzoek aan Trinity College in Dublin.

Wandelen als medicijn
O’Mara: “Ik prijs de dag waarop huisartsen het wandelen beschouwen als een medicijn, maar dan zonder bijwerkingen. Op de Shetlandeilanden gebeurt dat al: artsen schrijven strandwandelingen voor als preventieve behandeling voor lichamelijke en geestelijke aandoeningen. Vier keer per week op pad gaan, vijftien kilometer lopen: dat maakt ons zowel fysiek als mentaal gezonder. Vele duizenden weten dat al, en wandelen is populair.”

Ruige paden
Wandelen in de stad kan net zo goed als in de natuur, mits de stad voetgangervriendelijk is ingericht, aldus de wetenschapper. “Maar voor wie echt wil lopen en zich wil oefenen, raad ik toch aan een meer ruwe ondergrond te kiezen, lekker veel stenen en ruige paden. Dan maak je het moeilijker voor je hersenen waardoor ze harder moeten werken.”

Een gevoel van geluk
Waarom wandelen zo goed is voor de hersenen? “Als wij in beweging zijn, is ons brein ook in beweging. We zijn cognitief mobiel. Ik noem dat mindwandering: we laten onze geest de vrije loop en juist daardoor zijn we in staat herinneringen, gedachten en gevoelens in een nieuwe context te plaatsen. Onderzoek met MRI-scanners en andere technische apparatuur toont aan dat wandelen onze cognitieve vermogens enorm doet toenemen. We zijn ons bewuster van onze omgeving, waardoor onze sensibiliteit verhoogd wordt. Ook willen we aldoor weten waar we ons bevinden, dat maakt ons alert […] Lopen schenkt ons endorfine, een gevoel van welbevinden en geluk. Dat maakt ons weerbaarder tegen depressies en ouderdom.

Use it or lose it
O’Mara vervolgt: “Wij ontdekten dat een van de belangrijkste hersenonderdelen, de hippocampus, feitelijk een spier, sterker en krachtiger wordt naarmate we meer bewegen. Use it or lose it is onze gevleugelde uitspraak. Wanneer je spieren achteruitgaan, gaan ook je hersenen achteruit. Het beeld dat uit onderzoek naar voren komt is dat lopen onze hersenactiviteiten stimuleert. Alles wordt sneller, scherper, alerter: ons gehoor, gezichtsvermogen, reactiesnelheid, geheugen.”

Griekse filosofen
O’Mara is niet de enige die er zo over denkt. “De Griekse filosofen gaven wandelend les. Romantische dichters als Wordsworth en Goethe maakten dagenlange tochten en schreven daarna feilloos, zonder enige correctie, hun gedichten op. Ik schrijf al wandelend.” De hoogleraar besluit: “Lezen scherpt onze geest, evenals wandelen. En wandelen heeft een herstellend en genezend vermogen. […] Je wordt oud als je niet stopt met bewegen, als je stopt met bewegen word je niet oud.”

Bron(nen):   NRC (€)